Fem tips för att hålla i bättre intervjuer

En intervju behöver inte bara innebära nervositet och stress för kandidaten. Det kan även kännas lika nervöst och stressfyllt för rekryteraren. Därför har vi på bloggen tagit fram fem tips att följa för dig som är rekryterare. 

1. Strukturera upp intervjun i förväg. Skriv ner precis vad du vill ha reda på och träna in frågorna så att du är redo med bra följdfrågor när intervjun väl är igång. Är du väl förberedd är det lättare att fokusera på kandidaten och ni kan ha ett mer givande samtal. 

2. Undvik för mycket småprat. Visst kan det vara bra med lite kort försnack så att ni båda får en bild av varandra och blir mer bekväma. Men för mycket prat om saker som inte har med jobbet att göra kan snabbt skada intervjun. Ofta inser man först när intervjun är slut att man har missat viktiga punkter. 

3. Fokusera på kandidaten. Den som blir intervjuad är garanterat minst lika nervös som du är. Fokusera på att få hen att känna sig bekväm och avslappnad så ska du se att det smittar av sig på dig. 

4. Välj en trevlig miljö. Håll intervjun i ett av kontorets mer mysiga rum så att ni båda känner er trygga. Är man bekväm är det såklart mycket lättare att slappna av. 

5. Var ärlig. Det kan kännas tufft att vara öppen med sina tvivel, men om kandidaten får en chans att bemöta dem kan du lättare se om det verkligen är personen du söker. Det är möjligt att den arbetssökande har mycket bra svar att komma med, vilket gör att du ändrar din uppfattning helt och hållet. 

 

10 sep 2017