Hur skriver jag ett bra CV?

Ett bra CV, det är ett måste oavsett vad man söker för jobb. Men hur skriver man ett då? Det är bra att ha gott om tid, ibland ta en paus, spela på Ninja Casino, eller göra något annat en stund, läsa igenom det man skrivit och sedan fortsätta. Syftet med ett CV är att det ska göra så att du får komma på en intervju och berätta mer om dig själv. Det är bra att sammanfatta i början av ett CV vem du är och vad du kan. Inte alla arbetsgivare läser allt. Se till att ditt CV har en tydlig struktur och vara så informativ som möjligt. Skriv mer än bara titlar, beskriv vad du har gjort på tidigare jobb och hur din arbetsgivare var där.

Fler bra tips

Ditt CV bör vara anpassad till den tjänst du söker samt att tänk på att den inte ska vara för lång. Max en A4 är bra längd. Under det som kallas för övrig arbetslivserfarenhet så kan du berätta om ett jobb som inte är direkt relevant tjänsten du söker, men ändå säger något om dig som person. Se även till att du blir ihågkommen! En annan mycket viktig sak är att inte slarva. Stava rätt och se till att det ser professionellt ut. Sen är det viktigt att vara ärlig i sitt CV.

Har du möjlighet att uppge referenser i ditt CV så är det en stor fördel. På så sätt har rekryteraren möjlighet att konktakta din referens för att få en oberoende bild av hur du är. Men det finns vissa saker att tänka på när det kommer till referenser i CV, så läs gärna det här inlägget som handlar om just att skriva referens i CV för att få full koll innan du skickar iväg din ansökan!

31 aug 2018