Vad betyder egentligen human resources?
Human resources (som förkortas HR) kallas den avdelning i företaget som arbetar med personalen. I en organisation är det viktigt att personalen främjar dess mål, därför finns det ofta en särskild tillsatt arbetsgrupp för just dessa frågor.
Det kan handla om utbildning och utveckling, rekrytering, lönesättning med mera. Skillnaden mellan HR-avdelningen och personaladministration är att human resources genomsyras av ett mer strategiskt arbete för att främja de emotionella och sociala aspekterna hos de anställda.
För HR-avdelningens förmåga att kunna effektivisera sitt strategiska arbete finns det olika HR-system att använda. Ett HR-system är ett slags personal-/affärssystem där dess syfte är att optimera arbetet för anställda.
HR-system kan bland annat bestå utav följande funktioner:
- Bemanning
- Schemaplanering
- Tidsredovisning
- Lönehantering
Hos SoftOne.se kan du hitta ett HR-system som ger systemstöd för hela verksamhetsprocessen. Från budget och behov, till schemaplanering, attest och löneutbetalning.
Andra inlägg
- Rekrytering är en viktig process
- Populära bemanningsföretag
- Referens i CV - ja eller nej?
- Hur skriver jag ett bra CV?
- Hur rekryterar man säljare?
- Vad ska man studera för att bli rekryterare?
- Här finns jobben år 2018
- Vad är mötesbokning?
- Vad gör en Account Manager?
- Fem tips för att hålla i bättre intervjuer